3 juni 2012:
Jag har parkerat vid Snogerödsdammens parkering,
och går stigen på banvallen efter järnvägen
Eslöv - Hörby. Järnvägen invigdes 1897. Då
körde man med ånglok, vilket man gjorde fram till 1961.
Efter det trafikerades linjen med rälsbuss fram till dess den
lades ner 1967. Rälsen är borta sedan dess, och nu
går eller cyklar man på banvallen. Skåneleden
följer banvallen från Pinedalen söder om
Ringsjön fram till Hörby. Ånglok behöver
vatten, därför byggdes 1896 ett pumphus vid stationen i
Fogdarp, dit jag är på väg. Ett av få
kvarvarande pumphus för ånglok som finns kvar i
Skåne. Ett annat finns i Vollsjö.
Banvallen börjar som en tvåhjulsväg, men
övergår snart till en stig genom frodig grönska.
Passerar en strand där det står en skylt "Privat
område". Får man verkligen muta in ett
strandområde så? Gäller inte strandskyddet
här? Från snåret strömmar ljuv
fågelsång. Tyvärr är jag tondöv, och
kommer aldrig ihåg vilka fåglar det är. Med
sången i öronen, mycket bättre än
påfundet att lyssna på konstgjorda ljud, går jag
stigen fram.
Snart är jag vid Fogdarps gamla station med pumphuset. En skylt
informerar kort om järnvägen och pumphuset. Vattnet
pumpades upp från Ringsjön till en tank högst upp i
huset. Vattnet fylldes på i loket med ett rör. Ser man in
genom fönsterna ser man gamla fotografier från förr.
En järnvägskarta med de järnvägar som en
gång fanns i Skåne. Inte mycket kvar av
järnvägarna som en gång fanns. Vad som finns kvar
här är stationshuset, det står Fogdarp på
fasaden. Antagligen en privatbostad. Del av perrongen finns
också. Sitter ner en stund vid bordet invid pumphuset och
hämtar mig inför tillbakavandringen till bilen.
Om man inte vill göra vandringen på den banvallen
så finns det en väg till husen här.
Karta
Skåneleden Rolsberga - Hörby