15-19/2 2011: En resa till Geneve. Gläder mina smaklökar med att låta dem återuppleva den gudomliga såsen på l'Aviation. Nostalgiska besök på caféer och restauranger, Studerar spårvägen som byggs ut till CERN, färdig till Meyrin. Några timmars vandring i centrum med Jet d'Eau och gamla stan. Syftet med resan är ett tredagarsmöte på CERN.
Resan dit
Det är fullt på direktflygen till Geneve. Det är
antagligen sportlovsresenärer. Det finns plats i bussiness men det
är för dyrt för vårt forskininganslag. Hittar en
förbindelse för 3000 kronor med byte i München på
vägen ner och Zürich på vägen hem. I Geneve satsas
på spårvagn, en linje byggs ut till CERN dit jag ska,
på gränsen till Frankrike. Den är färdig ut till
Meyrin. Hur tar man sig nuförtiden från flygplatsen till
CERN? Letar på "Transports
Publics Genevois (TPG)" hemsida. Buss 57 till Meyrin, byte till 56an
där, eller linje 10 till Bouchet, därifrån
spårvagnen till Meyrin, för byte till linje 56. Går
också en "shuttle" direkt till CERN men jag kommer inte att hinna
med den sista för dagen.
Jag tar min väska på bussen ner till staden, rullar den på St Petri kyrkogata till centralen, och rulltrappan ner på perrongen. I Malmö är citytunneln i bruk sedan någon månad, på väggarna visas video från världens hörn. "Tåget stannar inte i Kastrup. Resenärer till Kastrup får stiga av i Tårnby och ta tåget tillbaka därifrån." hörs det ur tåget högtalare när vi närmar oss Kastrup. Märkligt. L.....H....4.... jag knappar långsamt in mitt bokningsnummer på incheckningsautomaten. Ut kommer till slut boardingkortet, väntar förgäves på bagagetaggen. Kön växer. "Man får ingen med Lufthansa", upplyser en värdinna, "man får det i incheckningsdisken därborta". Hur ska man kunna veta det? Varför då använda automaten alls? I väntan på avgången hinner jag äta lunch, en dyr kycklingsallad och ännu dyrare brödbit. Gate B5, går dit. Förseningar, bara en bana öppen p.g.a. blåsten. Ändras till B6. Börjar bli orolig, har bara 40 minuter i München. I München är gaten en buss från och till planet. Hinner precis. Till Geneve bjuds jag på vin. Trevligt. Innan man går genom tulldörrarna på Geneves flyplats trycker jag en gratisbiljett för buss och spårvagn. Tar trådbussen 10 till Bouchet, sedan den nya spårvagnslinjen till Meyrin, där jag får byta till buss 56 ut till CERN.
Uteliv
Tar tillfället att besöka några av mina stamställen från
förr när jag bodde här. Kväll 2 blir det Pizza
d'Oro i Meyrin vid
korsningen nära kyrkan, som var min stampizzeria. Pizza i vedeldad
ugn.
Väljer en Pizza due Sicilie. Smakar bra som vanligt. Sugen
på en öl, går till min kvarterskrog i kvarteret jag
bodde. Synd, den verkar ha slagit igen.
Kväll 3 går jag Route de Meyrin till l'Aviation på ch. des Coquelicots. Där har man många gånger avnjutit en Caravelle, en mör köttbit med en mycket speciell sås och frites. Oj, vad har hänt. Ett helt nytt hus! Inte så charmigt som det gamla, men nog bättre för personalen. Frågar vad som hänt. Vägen har breddats när man byggde spårvägen till Meyrin, och huset stod i vägen. Propellern och flygfotografierna finns kvar, och maten är densamma. Först en grönsallad, sedan steken med denna gudomliga sås. Till det tar jag 3 dl Gamay. Som vanligt får man i precis rätt stund påfyllning med sås och frites. Jag hade tänkt mig en efterrätt men är mätt och nöjer mig med kaffe. Jag var tidig, nu fylls restaurangen. Bordet intill med ett damsällskap på sju, från en trådsmal kvinna till en inte så smal. Trevligt verkar de ha med sina Caraveller. Notan skrevs förr på bordsduken, nu kommer den på kvitto.
Dag 4 på eftermiddagen hinner jag visa Geneve för en kollega, se nedan. Vi tar eftermiddagskaffet på La Clémence på Place du Bourg du Four i gamla stan. Solen skiner, våren känns nära. Vi köper kaffet i baren och sätter oss på uteserveringen. Servitören tycker inte om att vi inte köpt ute hos honom, låtsas inte förstå. Dum utlänning. Sätter kollegan på bussen till flygplatsen. Jag går till Spaghetti factory på Rue de la Fontaine, nedanför Place du Bourg du Four. Beställer en Frutti Mare, till det 2 dl Chasselas och mineralvatten.
Geneve
Den sista eftermiddagen slutar det vid tretiden. En kollega vill se
Geneve, åtar mig ej motvilligt att göra en runda nere i
staden. Tar spårvagnen ner till Cornavin. Går sedan
över bron Mont-Blanc. Det är vackert väder och
vattensprutan Jet d'Eau är igång. En regnbåge
dekorerar den. Fortsätter till Place du Molard. Idag inga
uteserveringar, min pizzeria är borta. Korsar Rue de la Madelaine
och sedan Rue du Perron upp till katedralen St-Pierre i gamla staden.
På huvudgatan Rue l'Hotel de Ville står en gatumusikant.
Flaggor hänger över vägen. Kommer fram till Place Bourg
du Four. Här ligger min favorit för en eftermiddagskaffe, La
Clémence. Fullsatt ute. Går in i baren och beställer
en kaffe. Under tiden blir det ett ledigt bord därute, sätter
oss vid det. Servitören påpekar att då måste man
beställa av honom! Som dum turist förstår jag inte. Vi
får sitta kvar. Njuter av miljö, väder, och kaffet.
(se bilder under 'Uteliv'.)
Vi går till Treille promenaden med utsikt mot Saleve. Man kan även se en molnhöljd Mont Blanc. Här står Pictet de Rochemont staty, han var aktiv för Geneve på Wien kongressen och Paris fördraget 1814 och 1815. Går vidare på Rue de la Cité till Rue de la Confédération och går Pont des Bergues ut till Ile Rousseau där Rousseau själv sitter staty. Går en tur ut på Pont de la Machine, med sina dammluckor och f.d. elektricitetsverk som nu bl.a. innehåller information om Geneve. Jag lämnar av min kollega på bussen till flygplatsen. Jag strövar längs Rhône till Place du Rhône, där ett par matar fåglar. Jag äter min kvällsmat på Spaghetti factory i gamla stan (se bilder under 'Uteliv'). Därefter förbi profeten Jeremia vid St-Pierre och nerför den mörka gränden Rue des Barrière för att ta spårvagnen på Rue de la Confédération.
Spårvägen
På lördagsförmiddagen innan flyget hem undersöker
jag den nya spårvägen genom Meyrin. Har uppdrag från
en kollega att ta bilder så han får se hur den ser ut.
Under flera år har det byggts på en spårväg
från järnvägsstationen vid Cornavin till CERN. Den
är nu färdig ut till Gravière i Meyrin, den 2 maj 2011
ska den öppnas ut till CERN. Den har ändrat en hel del
på i gatubilden i Meyrin. Från Gravière går
den på Ave. de Vaudagne, som nu är en lokalgata för
boende, och avspärrad vid Gravière. Svänger in
på rue de Livron med hållplatserna Vaudagne och Forumeyrin
vid Centre Commercial. Fortsätter upp på en viadukt
över Rue Lect, och upp på Route de Meyrin vid Jardin Alpin.
Här slutar lördagens spårvandring, går in i
Jardin Alpin för att hälsa på hos getterna. Sedan
är jag kaffesugen, går förbi skolan med sin
förbudsskylt bl.a. får män inte kissa där. Kaffe
och croissant tar jag på Boulangeriet vid kyrkan (se bilder under
'Uteliv').
Tidigare i veckan när jag gått till restaurangerna har jag gått utmed det snart färdiga spåret ut till CERN. Det kommer att bli trångt förbi CERN, det verkar bara bli en fil i var riktning för biltrafiken. Köerna vid rusningstid kommer nog inte att ha förbättrats. Men med spårvägen tar det betydligt kortare tid till Geneve än med bussen. Spåret följer Route de Meyrin på backen genom Meyrin förbi kyrkan. Biltrafiken leds i tunnlar genom backen. Sedan går den mitt på Route de Meyrin in mot Geneve, förbi inflygningen till flygplatsen, restaurangen l'Aviation, och bostadskomplexet Avanchet, och vidare in till stadens centrum.
CERN
Syftet med besöket är ett tredagarsmöte på CERN,
europas centrum for partikelfysik. Numera välkänt för
sin senaste accelerator LHC. CERN har sitt eget hostel. Har fått
rum i den "gamla" byggnaden, 27 SFr för ett rum utan dusch och
toalett, som finns ute i korridoren. Från mitt fönster ser
jag byggnad 32, där hade jag ett kontor en gång i tiden. Vid
huvudbyggnaden finns restaurangen, kallad COOP, men drivs nog
nuförtiden av andra. Man har förstört dess fina
trädgård, där man inmundigat många kaffe och
öl under diskussioner, genom att bygga ut matsalen. Äter
middag där första kvällen. Äter min frukost
där varje morgon, och lunchen. Går första morgonen och
registrerar mig till mötet. Besöker sedan byggnad 40,
kontorshus med öppen planlösning, man får svindel
när man ser ner i dess innandömme. Träffar en bekant
över en kopp kaffe. Sedan börjar mötet i Filtration
plant, parallella möten pågår i mindre mötesrum
runt om på CERN. Håller mina två korta presentationer
under sådana möten. Lyssnar på sammanfattning av andra
parallella sessioner. Nuförtiden sitter många och hackar
på sina laptops under mötena. Jag skriver i en paus vykort.
Till slut tas det obligatoriska gruppfotot.
Resan hem
Efter att ha studerat spårvägen i Meyrin tar jag densamma
till Bouchet och byter där till trådbussen linje 10 till
flygplatsen. Där är det kaos. Alla skidåkare ska visst
åka hem idag. Fattar inte vilket nummer på mina papper som
är e-ticket numret som ska knappas in i automaten. Bokningsnumret
gäller inte här. Frågar en vacker värdinna om
hjälp. Hon både hittar det, knappar in det, och dessutom
fäster bagagetaggen på min väska. "Du ska lämna in
den där" säger hon och pekar bort mot en lång kö.
Ställer mig snällt i den. Nästan längst fram i
kön, då kommer en man fram, tittar på bagagetaggen,
och boardingkort. No No not here, säger han tar väskan och
ställer den på ett band vid sidan om. Va!? Why? Normal! Har
han stulit min fina väska? "No theft" säger några andra
när väskan rullar iväg. Nöjer mig så.
Hungrig. Går till Swiss Chalet och äter en Salade canton
suisse, en sallad med typiskt innehåll från olika kantoner,
och en öl, Calanda från Schweiz. Sedand dags för
toalettbesök, där speglarna inbjuder till ett
självporträtt. Sedan mandomsprovet, kön till
säkerhetskontrollen. Upp med datorn, av med ryggsäck, jackan,
livrem, nycklar, plånbok, mobil, som läggs
i lådorna. Genom detektorerna, inga klagomål, skönt,
På med allt igen.
Det blir bara ett kort skutt, jag måste byta plan i Zürich. Intressant att titta på rökarna i sin rökbur i vänthallen. Det är fullt på planet till Köpenhamn, där jag en lång stund väntar på mitt bagage. Bandet går runt runt men ingen väska. Ger upp till slut och går och klagar. Den är inte registrerad någonstans. Kanske den ändå blev stulen i Geneve? Åker hem utan min väska och dess innehåll. På måndagen ringer det på min mobil. Väskan är återfunnen och kan levereras hem. Den tog en omväg via Oslo.