Mior - Resor - Prag 2001

Dag 1

Jag vaknar klockan tre och tittar ut. Det snöar! Somnar om och vaknar igen klockan fem. Det snöar! Taxin kommer ändå i tid till kvart i sex. Jag ber honom att köra om andra sidan staden för att hämta mitt ressällskap, som tänkt gå till stationen men snön har gjort att han ändrat sig. Chauffören tvekar för han har bråttom, men ger med sig efter övertalning och betalning. Det fungerar med tåg och flyg. Efter en timmes flyg landar vi i Prag, där en guide möter för busstransport till hotellet, som ligger nära Václavplatsen.

Vi ger oss omedelbart ut på upptäcktsfärd till Václavplatsen. Framför nationalmuseet sitter 900-tals fursten Wenzel (Václav) på sin häst och ser ut över den mäktiga avenyen. Vi står en stund vid minnesmärket efter Jan Palach som i januari 1969 brände sig till döds i protest mot den sovjetiska invasionen som blev ett abrupt slut på Pragvåren 1968. Vi fortsätter ner mot gamla staden. Det är många tiggare och utdelare av allehanda reklamlappar för olika aktiviteter. Gamla staden är en trevlig bekantskap. På torget, som är den centrala punkten, är ett stort monument över prästen och reformatorn Jan Hus. Vid torget är den vackra S:t Niklas kyrkan. Runt torget är flera andra vackra byggnader, bl.a. rådhuset och Dum U Minuti. På en fasad är ett astronomiskt ur från 1480-talet, som varje hel timme spelar upp en historia. Det får vi titta på en annan dag.

Efter en god öl och mat drar vi oss mot hotellet. Det är en kylig dag och kväll, bara några grader över noll. Vi som skulle möta Pragvåren.

Dag 2

Vi går även idag ner längs Václavplatsen, första målet är Franz Kafka museet i Gamla staden. Vi irrar runt på smågatorna innan vi hittar Kafkas byst på en fasad. Där ligger det lilla museet lite undanskymt. En kedjrerökande till synes ointresserad kvinna tar inträde. Museet är inte stort men rätt trevligt. En annan person vi tänkt hälsa på är den danske 1500-tals astronomen Tycho Brahe, som ligger begravd i Tynkyrkan intill torget. Kyrkan håller på att restaureras och är stängd. Vi går istället för att besöka andra döda, de som ligger på den gamla judiska kyrkogården. Efter ett förvirrande köende (vilken kö ska man ståi i ??), kommer vi till slut in på denna märkliga gravplats. I gåsmarch går vi förbi ett myller av gravstenar, här ligger man lager på lager.

Vi fortsätter över floden Vltava, som delar Prag, och går brant uppför mot den mastedontiska Pragborgen. Vi är ute efter Nationalgalleriet, men irrar bort oss och hamnar vid Loreta helgedomen. Loreta visar sig vara värt ett besök, med sin ståtliga fasad och rikt utsmyckade Kristi födelse kyrka. Nationalgalleriet hittar vi till slut vid torget Hradcany framför Pragborgen. Det håller på att restaureras och är till stor del stängt. Besvikna vandrar vi nerför en mysig gata och kommer fram till Karlsbron. På bron, som är en gångbro, är det full kommers och fullt med flanerande människor. Bron är smyckad med intressanta statyer, mest med religiös innebörd.

Efter brons tornförsedda fäste slinker vi in på en bakgata och en pub för en god öl. I morgon är det en viktig fotbollsmatch, vi letar upp en sportbar där matchen visas på TV. Det är dags för mycket mat, Prag Basta: en blandning med anka, skinka, korv, potatiskaka, fläsk, sauerkraut, rödkål, blodkaka. Gott. Det blir mer öl innan vi drar oss hemåt. Två flickor med asiatiskt utseende erbjuder oss sex. Vi tackar artigt nej, de uppfattar det som oartigt och lägger krokben på oss. Vi låter spårvagnsspåren leda oss till hotellet, tyvärr är det fel spår så det blir en liten omväg. Det har varit en kylig dag, ingen vår i sikte.

Dag 3

Frukosten på hotellet är riklig: bröd, ost, skinka, salami, ägg, korv, fruktblandning, yughurt. Dagens andra anhalt är järnvägsstationen inte långt från hotellet. Det är en vacker byggnad och dito interiör. Sedan är det ut och in i affärer längs Václavplatsen. Vi letar efter presenter till kattvakt och födelsedag. Vi gör en runda via Kruttornet till Gamla staden. Kruttornet från 1470-talet har fått sitt namn av det krut som förvarades där. Vi strosar genom Gamla staden, över Karlsbron, och upp genom gränderna till Pragborgen. Vi råkar komma precis till vaktavlösningen klockan tolv. Gården är fylld med folk, vi ser inte mycket av avlösningen. Det mest magnifika i borgen är S:t Veitskatedralen, som tog flera sekler att bygga och påbörjades på 1300-talet. Vi lämnar detta fantastika komplex via trappan i motsatta änden mot där vi kom in. Här finns en museishop där jag köper en kopia av ett gammalt vinglas, där även "foten" kan vändas till att användas som glas. Från trappan kan man njuta av utsikten över staden.

Med tunnelbana tar vi oss till sportbaren som visar den viktiga fotbollsmatchen. Min väns favoritlog vinner! Det är en brittisk pub, och det pågår en ölhävningstävling. Den som inte orkar dricka upp får det som återstår över huvudet. Vi äter en pizza i Gamla staden, pizzerian spelar härlig 60-tals musik. Vid Tynkyrkan ligger en jazzklubb där vi lyssnar på blues under en timme. Vi strosar hemåt, ett ryck i armen och åter frågan "Do you want sex?". Nej tack. På en restaurang provar vi Becherovka som är ett örtkyddat starkvin, det smakar hemskt. Vid midnatt går vi till sängs.

Dag 4

Vi tar vår sedvanliga promenad utmed Václav ner till gamla staden. Vi tittar in i synagogerna vid judiska begravningsplatsen, äter lunch på en uteservering vid torget. Det är dyrare att sitta ute än inne, man betalar för nöjet att sitta i kylan. Någon värme är det inte i luften, fyra grader varmt. Vi inväntar, tillsammans med en stor folksamling, klockspelet i det astronomiska uret. Klockspelet möts av lite skratt, aningen överreklamerat är det allt. Men uret är mycket vackert. Vi återvänder mot hotellet där vi går runt hörnet och in på "Bägaren", där sitter den tappre soldaten Svejk och hans skapare Jaroslav Hasek i entréen. Det är turistiskt inrett, det var mysigare förr enligt min vän. Vi beställer en liter öl och blir bjudna på specialiteten "inlagd kokkorv". Räligt enligt min vän som inte gillar ättika och kall mat. Rätt gott enligt mig. Vi letar därefter efter Dvorakmuseet men hittar inte det. Istället hamnar vi i ett nedslitet psyksjukhus.

I väntan på bussen som ska köra oss till flygplatsen tar vi ett glas vin på hotellet. En öl blir det på flygplatsen, vin och brandy på flyget. På Kastrup trycker jag fel biljett, färjan över Helsingör - Helsingborg istället för över bron. Det går bra att åka över bron ändå. Klockan 22 hälsar katten mig välkommen hem.