Mior

Dåligt väder
Korv och öl

Mior - Resor - Hamburg 202001

Det mer än sex år sedan senaste resan till DESY, sedan dess har man pensionerats. Projektet fortsätter ändå. Därför denna resa. Förutom restaurangbesök enbart jobb.

6 januari 2020: Resan dit Bilder
Jag tar bussen till sjukhuset och går därifrån till fysicum. Tidigare har jag packat allt som ska med på resan till DESY i Hamburg. Klockan 9 kommer min kollega som ska köra. Packar allt i bilen. Kommer iväg vid tiotiden. Tråkigt väder, men det är inte vinterväder och halt i alla fall. Skönt på det viset. Det mer än sex år sedan senaste resan till DESY, sedan dess har man pensionerats. Projektet fortsätter ändå. Därför denna resa. Äter en smörgås med kallrökt lax på båten Rödby - Puttgarden. Sedan händelselös körning till Hamburg. Hamburg är besvärligt att köra igenom. Vi följer gps, med lite oavsiktliga utvikningar och minnet tar vi oss genom Hamburg till DESY.

Där blir det lite administrativt arbete hos vakten för att få in våra saker och nyckel till hostel på området. Ringer vår kollega som är på DESY så att han komma och visa oss vägen vart vi ska. Våra kretskort har monterats på DESY, så medan jag sätter upp vår utrustning hämtar de kretskorten. En första titt ser de bra ut. Kontrollerar att vår utrustning fungerar efter transporten. Vi får inte göra mer eftersom vi först måste få en säkerhetsgenomgång i morgon förmiddag. Labbet har en viss säkerhetsklassning.

Det börjar ändå bli dags för mat. Först installation på hotellet. Sedan går vi Zum H¨nengrab till La Panetteria på Osdorfer Landstraße 4. De andra tar pasta, jag är sugen på fisk så jag väljer gösfilé med sparris. Till den en Stauder öl. Gösen är otroligt benig, halva varvet runt på tallriken täcks till slut av små ben. Gott är det. Det får bli en efterrätt också. Sedan sovdags.

7 januari 2020: Jobbet Bilder
Går till kantinen klockan åtta för frukost. Juice, kaffe, yughurt, varje morgon blir det två olika smörgåsar och en croissant. Vår kollega kommer strax innan nio för kaffe, sedan går vi till vårt labb och förbereder testerna. Klockan tio får vi vår säkerhetsgenomgång. Det finns gaser som kan läcka ut och då ska det gå ett alarm om låg syrehalt. Utrymningsvägar etc..... Sedan dags att testa. Nja, tyvärr en del fel och problem. Funderar över lunch. Testar vidare, en del fungerar en del inte. Kanske man kan löda bort några chips som är i konflikt? Ber verkstaden om det till i morgon. Det blir för sent för att gå på restaurang. Går till DESY bistro. Hm, den verkar ha lagts ner. Får äta i cafédelen istället, en jägarschnitzel med Ratsherrn öl.

8 januari 2020: Jobbet Bilder
När vi kommer till labbet kockan nio är verkstaden färdiga med kortet. Mycket testande, mer som fungerar, men en del detaljer som det är misstag på i designen. Så är det med prototyper. Men vi lär oss en hel del under dagen. Avbrott för en kort lunch på kantinen. Sedan fortsatt lärande och provande under eftermiddagen, långt ut på kvällen. Vi får kontakt med mycket på kortet, men inte allt. Saknas jord till vissa kretsar. Några komponenenter felmonterade eller saknas etc... Ser fram emot mat på mitt stamställe från förr asiatiska Samarkand på Notkestraße 2, nära travbanan. En kvarts promenad dit vid niotiden. Semesterstängt mitt i vintern. Strosar runt. Ska vi ta något enkelt eller hitta en annan restaurang. Det är sent så vi hamnar på något enkelt på "Toni PizzeriaEbertallee 236 på Ebertallee 236 strax intill Samarkand, ett riktigt hak. De verkar stänga redan trots att klockan "bara" är tio, stänger elva står det. Men vi får sitta ner med en pizza och mineralvatten. Pizzan är god. Sedan promenad tillbaka och sovdags.

9 januari 2020: Jobbet Bilder
Som vanligt frukost i kantinen klockan åtta, sedan till labbet. Fortsatt testande. Idag lite lugnare, eftersom vi inte kan åtgärda de fel vi hittat. Tror vi hittar allt som går att hitta och testa allt som kan tänkas fungera med den utrustning vi har med oss. Lunch i kantinen. Tittar på modellen av DESY i foajen till huset med vårt labb. Idag bli vi färdiga lite tidagare, i morgon hemresa så vi förbereder lite för det med att börja packa ihop. Hinner med att gå på restaurang på kvällen. Mahlzeit på Albert-Einstein-Ring 8, också det nära travbanan. Asiatisk restaurang med buffé. Jag har varit här tidigare, utmärkt ställe. Blir fyra omgångar idag: kött, fisk, sushi och desserter. En duckstein öl.

10 januari 2020: Hemresa Bilder
Vi packade det mesta igår. Slutför packningen och lastar bilen. Vi tar också med det som redan fanns på DESY och som behövs för att fortsätta hemma. Min kollega har inte sett det lilla museet vid ingången, där en del av ARGUS experimentet från 80-talet är uppbyggt. Lund var ett av universiteten som var med i det experimentet. Sedan kör vi och handlar, för att därefter följa GPSen genom Hamburg. Går bra, det blir en annan väg än hitvägen. En händelselös tur i dåligt väder. Har tid att köpa öl, Carlsberg 1883, på bordershop. Korv och öl på båten. Kör om institutionen i Lund och packar av utrustningen. Blir skjutsad hem, hemma vid åtta på kvällen.