Mior

Kogaren
Stensjö by

Mior - Resor - Hallingeberg 2010

En nostalgisk resa till min barndoms somrar hos mina morföräldrar i Hallingeberg utanför Västervik.

En nostalgiresa till min barndoms somrar i Hallingeberg väster om Västervik i nordöstra Småland, där mina morföräldrar bodde i ett hus med namnet Perstorp.

12 juli 2010: Kör riksväg 23. Lunch i kaffestugan på Huseby bruk söder om Växjö. Vidare till Vimmerby, badar vid Nossenbadet. Tar in på vandrarhemmet Skog och Sjö i Ankarsum.

13 juli 2010: Besöker min mors kusin på Sundsgården i Hjorted. En trevlig pratstund med jordgubbar. Vilar i hembygdsparken. Äter något sen lunch på Långsjöns restaurang vid Långsjöns strand, och tar ett bad där. Varmt. Promenad och kvällsbad vid Ankarsums badplats.

14 juli 2010: Besöker gravarna i Blackstad och Hallingeberg. Knackar på i Perstorp, ingen där, ser bebott ut. Går runt och minns. Går upp på Drottningberget, en klippväg vid vägen till Rispetorp. Ingen utsikt över sjön Långrammen. Varmt. Kör och badar i Hammarsbadet i Gamleby. Kör sedan kurvig väg öster om Kogaren, bad i Dröppstad, tillbaka till Ankarsrum.

15 juli 2010: Rälsbuss på smalspårig järnväg till Västervik. Härlig tur. Lunch vid Båtsmansstugorna. Strosar på kajerna till Stegeholms slottsruin. Kaffe i prostgårdens trädgård vid S:ta Gertruds kyrka. Rälsbuss tillbaka till Ankarsrum.

16 juli 2010: Tackar vandrarhemmets värdpar för trevlig vistelse och kör hemåt. Tittar på glas i Målerås glasbruk. Lunch på restaurangen. Kör nostalgiska vägar Tingsryd - Ryd - Lönsboda - Broby - Hässleholm. Stannar för bad vid Norraryds camping.

12 juli 2010
Tidig morgon, sovit dåligt. Alltid så när man ska upp och passa en tid. Hämtar G med hunden Z på stationen 8.10. Lägger ett lakan i baksätet som skydd, det blir Zs plats. G får sitta fram. Det är varmt men mulet. Mulet kommer det att vara hela dagen, vilket är skönt för då blir det inte så varmt i bilen. ACn i min bil är nedvevade rutor. Kör E22an upp till Hörby, sedan via Södra Rörum och Häglinge till Sösdala. Därifrån riksväg 23 norrut. Undviker då vägarbetet förbi Tjörnarp. Det är lite trafik, skönt det också. Jag tycker inte om att köra bil, speciellt inte om det är mycket trafik. Det går smidigt förbi Hässleholm. Kilometer läggs efter kilometer, Kommer in i Småland. G läser kartan. Strax innan Växjö säger han "Huseby bruk, enligt kartan är det sevärt". Kvart i elva vänder jag in på en stor parkering, men tom. Fint med gamla bruksbyggnader och en herrgård som testamenterades till staten av den sista ägaren fröken Florence Stephens. Konstnärer hyr in sig och evenemang ordnas. Caféet öppnar elva, men något tidigare för oss. Bestämmer oss för scones med ost och lokalt gjord marmelad. Det finns en hel bar med olika marmelader, som man kan köpa i en brukshandel. Sätter oss ute vid en damm.

Fortsätter förbi Växjö, lite rörigt här för mig, men bättrar sig till Åseda, Virserum, Målilla. Var det inte i Målilla som väckelsepredikanten Målle Lindberg började med sina berömda tältmöten på 1960-talet? Min resa är ju en nostalgiresa och vi körde då förbi Målilla. I Hultsfred skulle det i dagarna varit annan sorts möte, Hultsfredsfestivalen som dock nyligen gick i konkurs och festivalen blev inställt. Utanför Astrid Lindgrens värld Vimmerby viker vi av mot Västervik. Trött och varm, behöver svalka ner mig. Kör ner till Nossenbadet strax efter Vimmerby. Tar en paus och ett bad för mig. Hundar är inte så välkomna på badplatser så G och Z avstår.

Ankarsrum, här kör vi in. Har bokat ett rum, i vilket man också får  ha en hund, på vandrarhemmet Skog och sjö. Ett stort gulmålat trähus med snickarglädje. Inte hela huset är gulmålat, på baksidan där parkeringen är, är fasaden vit eller avfärgad. Värden håller på att renovera huset. Han ber om ursäkt för att varmvattnet är avstängt just nu, han måste byta några rör. Vi blir installerade i västerläge, ett enkelt men fullt acceptabelt rum. Ankarsrum är inte stort, ca 1500 invånare. Närmaste affär för oss är ICA-butiken Ankaret vid järnvägsstationen, kör dit och handlar. Mittemot finns bank och bankomat. Kör tillbaka och lägger maten i kylen i det gemensamma köket. Går från vandrarhemmet via Aktiveum, museum över Ankarsrums bruk som är ortens stora industri, med t.ex. badkar och järnspisar, grundat 1655. Nuförtiden med ett mer modernt sortiment. Genom en liten vacker park och kommer åter till järnvägsstationen. Har kört 34 mil och orkar inte laga middag. Ortens enda restaurang, pizzeria Mikonos, ligger vid stationen. En stor stark, Mariestad, och en kebabpizza. Inte illa.

Går en kvällspromenad på vägen västerut. Passerar hembygdsmuseet, ett litet timrat hus och en klockstapel. Strax utanför samhället ska det finnas en badplats i Långsjön. Letar efter den men hittar den inte. Får bli en annan kväll.

13 juli 2010
Efter det att min mor dog så har jag haft en del kontakt med hennes kusin M, som nu är på servicegården Sundsgården i Hjorted strax söder om Ankarsrum. Igår frågade jag i ICA-butiken i Ankarsum om det finns någon blomsteraffär i närheten. Inte i Ankarsrum men i Hjorted finns Hjorteds handelsträdgård. Passar bra, kör in där och köper en blomma, de har också jordgubbar. Köper med en ask. Köper även en blomma att sätta på morföräldrarnas grav i Hallingeberg imorgon. Servicehemmet ligger vackert med utsikt mot sjön Hjorten och kyrkan. Lämnar av G och Z i hembygdsparken intill boendet. Det blir en mycket trevlig stund med M, vi pratar och äter jordgubbar. När jag senast var här uppe, med min mor 1987, hälsade vi på hos henne, så det är ett tag sedan vi sågs.

Söker upp G och Z som sitter kvar och njuter i hembygdsparken. Bilen behöver bensin. Lyckas tanka i den helautomatiska bensinstationen Qstar. Fanns förr en bemannad i Ankarsrum, men den har nyligen lagts ner. Finns bara automater nuförtiden. Kör sedan till Långsjöns restaurang och äter en något sen lunch, en stekt flundrafile. Restaurangen ligger vackert vid Långsjön utmed vägen mellan Vimmerby och Västervik.. En parkering, toalett, och även en liten badvik. Jag och Z svalkar oss, det är en varm solig dag. På andra sidan vägen har smalspårsjärnvägen en hållplats. Några står och fiskar från en bergsknalle. Andra badar. Ett par kommer glidandes på sjön i en utombordare. "Ser härligt ut" säger jag. De bor i Ankarsrum och åker hit sjövägen för att äta. Livskvalitet.

Återvänder till vandrarhemmet. Går en kort promenad. Det går en kanotled på sjöarna, från Långsjöns vik vid Ankarsum får man bära kanoten genom villakvarteren den knappa kilometer som det nog är till Hällsjön där leden fortsätter. Villorna ligger ganska glest, eftersom tomterna är rätt stora. Vi går till platsen i skogen vid Hällsjöns strand där leden fortsätter. På kvällen äter vi en enkel sallad. Sitter sedan en stund på verandan och pratar med värdarna på vandrarhemmet, en chilensk familj, under tiden de äter sin middag. Fyra katter, tre svartvita bröder, och en tigrerad med ett helt grått öga. Den har en tumör i det, som den tycks kunna leva med.

Nedanför vandrarhemmet är en stor fin villa med en lika stor fin trädgård. Vid Långsjön är en fördämning, går över den och följer en gång som kan ha varit ett stickspår från smalspåret ner till hamnen som en gång fanns, eller kanske till bruket. Vi vänder och gör ett nytt försök med att hitta badplatsen. Vi gick inte tillräckligt långt igår. Det är en fin liten badplats med brygga. Badar i solnedgången. Z får titta på, det är inte tillåtet med hund i badet. Det finns en lekplats med en blå elefant. Kan inte låta bli att vara liten igen.

14 juli 2010:
Mina morföräldrar bodde i Hallingeberg, där vi tillbringade semestrarna i min barndom. Senast var jag där 1987, då var de döda sedan cirka tio år. Idag är det dags för att återse trakterna, med deras hus Perstorp.

Kör vägen öster om Långsjön upp till Hummelstad. Därifrån västerut mot Blackstad. Utmed vägen bodde min gamlamormor någonstans vid Bjärka, kommer inte ihåg exakt var. Kanske det huset, nja troligen inte, ligger dessutom för nära Hummelstad. Hittar inget som liknar det. Kör in vid Blackstads bygdegård för att rasta hunden. Ett stort hus med en öppen plats framför, med dansbana och bodar. Vidare till Blackstads kyrka. Letar efter gravarna för min gamlamormor och hennes ena dotter med man. Har minne av var graven för gamlamormor är, 33 år sedan senast. "Gunhild Pettersson, född 1880-04-21, död 1975-02-13", där är den. Ser välvårdad ut. Dottern med man vet jag inte var de finns, men kan fråga kyrkvaktmästaren, som slår upp var den graven är. Även den ser vårdad ut. Smedserum står det på graven. Körde förbi det på vägen till Blackstad, men såg inget som liknade huset där heller.

Kör vidare norrut till Hallingeberg. Förr en smal krokig grusväg, nu en bättre asfalterad väg. Kör upp till kyrkan och ställer bilen vid sockenstugan, dvs församlingshemmet. I huset mittemot var en skola, som jag tror brann en gång. Tror min mor gick och läste i den som låg där innan den brann ner. Kanske jag har fel. Nu är den en privatbostad. Den gula prästgården ser välbevarad ut, prästen lär bo där. I min barndom bodde och verkade "Helvetesprästen" i Hallingeberg. Kallad så eftersom han ska ha använt en stor mängd svordomar i sina predikningar. En mycket omstridd och omskriven präst. Jag träffade honom aldrig, men min far var många gånger med honom på en joggingrunda.

Morföräldrarnas grav ligger på sluttningen norr om kyrkan.Stenen lutar något. Pratar med kyrkvaktmästarna om att rikta upp den, jag måste kontakta expeditionen i Ankarsrum och ge dem en arbetsorder. Planterar min blomma på graven. G pekar på en gravsten som det står Perstorp på, Waldemar och Ebbas grav. Morfars bror och hans fru. De bodde på ovanvåningen i huset, morföräldrarna hade bottenvåningen. Går och tittar på kyrkstallarna, där midsommarstången står kvar. Letar efter huset som det var mjölkaffär i, jag hara bara vaga minnesbilder och jag hittar det inte. I ett av husen är en hembygdsgård.

Kör från kyrkan, i korsningen tar jag vänster, och in på vägen som går förbi huset Perstorp. Även den förr en grusväg och nu asfalterad. Platsen utanför där vi ställde bilen är kvar, så jag ställer bilen där. Knackar på men ingen hemma. Hoppas ingen misstycker att jag går runt lite. Den stora fina eken är borta, inga gångar med singel, inga rosenrabatter och inga rosor vid huset. Bara gräsytor med barrväxter. Över källarnedgången har man byggt en altan. Runtom tomten en gärdesgård. Huset och tomten ser ut att underhållas. Skjulen, då hönshus och vedförrad, är kvar. Vid huset intill är trädgården helt igenväxt, kanske ingen som har det. Det tredje huset ser fint ut. Vilan, ett gult hus, är bebott. Hör röster men ser ingen. Det var förr ett sorts ålderomshem, med flera små lägenheter. Mittemot, på andra sidan, en lång trälänga. Tror det var enkla tvättstugar i den. Backen med betesmark och ängarna i sänkan är sig lika.

Kör bort till godtemplarlogen. Det är hett, ställer bilen i skuggan under träden och lämnar G och Z där, och går på vägen till Drottningsberget. Ett berg i dagen utmed vägen. I bergväggen fanns en struktur som liknade en dörr, den sades vara dörren in till trollen som bodde därinne. Väggen är mer bevuxen än vad jag kommer ihåg, hittar ingen dörr. Trollen har nog flyttat. Från krönet på berget var en öppning från vilken man kunde se ut över sjön Långrammen. Stigen upp är nu en del av Tjustleden. Finns ingen utsikt längre, träd har vuxit upp och skymmer. Högt gräs och mossa täcker klippan som förr var kal. Det är nog inte många som går upp här nuförtiden, och öppningen växer igen. Luften dallrar i värmen.

Äter lunchen i skuggan under träden vid logen. Huset en kort sträcka in på den lilla vägen innan logen finns kvar. Det är för varmt för att vandra runt mer. Kör mot Gamleby, Stannar till vid huset där Konsumbutiken fanns. Känner igen mig. Kommer ihåg en del av vägen till Gamleby, speciellt de små sjöarna. Orkar inte köra inom Gamleby, kör direkt till Hammarsbadet i Gamlebyviken. Ett skönt svalkande bad. På stranden står ett ankare, jag har en bild med mig och min syster vid ett ankare, det är kanske detta men det ser ut att vara i sämre skick.

Kör tillbaka till Hallingeberg, där jag tar av in på en krokig väg öster om sjön Kogaren. I slutet av sjön vid Dröppstad är en skylt: Badplats. Kör ner på en smal grusväg. En parkering och fin liten badplats. Intill betar kor. Det blir åter ett skönt bad. Z får får inte bada, så vi kör till Långsjön så han får svalka ner sig med ett bad. Äter en kebabsallad på pizzerian i Ankarsrum.

15 juli 2010:
En lugn morgon. Går genom parken till stationen. 11.21 går tåget till Västervik. I barndomen åkte vi ibland, innan vi hade bil, tåget till Ankarsrum, och sedan taxi till Hallingeberg. Idag går det en smalspårig museijärnväg mellan Hultsfred och Västervik, som trafikeras med brandgul rälsbuss. Tittar in genom fönstret till stationen. Finns ett mindre café som är öppet vid speciella tillfällen. Väntsal och biljettexpeedition som ser ut att vara bevarade. Men stängt. Det är en hel del passagerare som samlas på perrongen. Rälsbussen kommer. Passagerarna går på. Resenären tar plats.

Det skumpar och kränger på de osvetsade rälsen. Biljett, 50 kronor, köps av konduktören. Genom ursprängt berg, förbi sjöar, små stationer. Vilken nostalgi. Härligt. Flickor sticker förtjust ut huvudena genom ett fönster, fartvinden far i håren. Efter en alltför kort halvtimme är vi i Västervik.

Det vi alltid gjorde då var att gå förbi båtsmansstugorna vid Båtsmansgränd. Små röda stugor som byggdes på 1700-talet åt båtsmännen i Tjust Båtsmanskompani. Går idag dit och äter lunch på Ackrells, rökt flundra. Flundran är ju traktens fisk. Finns mer aktiviterer här än vad jag kommer ihåg, man kan nog bo här också med vandrarhemsstandard. I ena änden är en liten kryddträdgård.

Strosar mot vattnet, går förbi gården vid Wimmerströmska, från en scen bjuds gratis lunchmusik. Lyssnar en stund. Wimmerströmska gården visar ett borgarhem, med samlingar av porslin, kläder, inventarier. Går vidare till promenaden längs vattnet. Turistbyrån ligger i den f.d. brandstationen, ett vackert hus. Tingel och tangel längs promenaden. I Stegeholms slottsruin ska det vara visfestival med början idag, ruinen är därför avspärrad, och jag kommer inte in. Det har anor från 1300 talet som en befästning som skydd in mot Gamlebyviken. Fina båtar ligger förtöjda. En cykel ser ut att nyligen ha fiskats upp, och står som ett konstverk. På Fisktorget är det liv och rörelse, med många uteserveringar.

Strosar vidare i värmen till Sankta Gertruds kyrka där det i trädgården till Prostgården serveras kaffe och våffla med glass för 20 kronor. Tar en extra våffla för en tia. Skönt att sitta i skuggan av ett parasoll. Återvänder förbi Sankt Petri kyrka till stationen och tåget tillbaka 16.15.

Vi blir förevisade vandrarhemmets trädgård, med diverse ätliga saker och blommor. På kvällen en sallad utanför vandrarhemmet. Bordsgrodan lyser, den har en lampa i magen, och solceller på huvudet som på dagen laddar ett batteri.

16 juli 2010:
Äter frukost på vår plats i trädgården. Pratar med värdparet. Huset intill har varit Konsum. Z hittar en stor boll. Pang! Ploppen går ur och med den luften. Värdinnan leker en stund med Z. Inga katter under bilen. Nä, vi kan köra iväg.

Börjar med 23an, men kör av till Målerås glasbruk, som är majoritetsägt av Mats Jonasson, glaskonstnär. Det finns en stor utställningshall. Ansikten i glas, och smycken i glas, även av andra glasdesigners. Större verk i glas och metall. Givetvis hans djur. Normalt arbetar femtio personer i hyttan, nu är de på semester. En ensam designer och glasblåsare, Ulf Johansson, gör glasfåglar. Ser på. Får inte köpa den han gör just då, den måste svalna till i morgon. Köper en annan som minne.

Äter lunch i restaurangen. Blandar kyckling och fisk. Smakar bra. Förr gick en järnväg förbi Målerås, nu står ett ånglok som utställningsföremål på ett stycke räls.

Med G som kartläsare kör vi mindre vägar mot Tingsryd, och vidare till Ryd. Där blir det bad och kaffe på Norra Ryds camping och badplats. Sedan vägen förbi Lönsboda, Broby till Hässleholm. Därifrån till Lund där jag lämnar av G och Z på stationen. Är hemma 20.00. Sätter glasfågeln, den kan ge lite sällskap till svalan jag har sedan tidigare av Mats Jonasson.