Mior

Vandrarhemmet
Verandan
Västerut
Dag 1
Åberga
Tåg
Brorest
Pyttipanna
Dag 2
Orsa björnpark
Korpral Gifting
Höga kusten
Stadshotellet
Dag 3
Klockstapeln
Takdekoration
Förvaringshus
Avträdet
Dag 4
Gärdesgård
Skyfall
Falkenbergs kyrka

Mior - Resor - Dalarna 201308

Om en resa till Dalarna med Orsa vandrarhem som bas och med utflykter till Åberga, Skattungbyn, Storstupet, Orsa björnpark, Orsayran, Mora med Zorn, samt promenader utmed Enån och Orsasjön.

Resan dit Bilder
Jag avskyr att köra bil, speciellt långt, annans bil, och trafikerade vägar. Så jag kör inte när en bekant vill köra upp och se sina barndoms somrar i Dalarna. Han är snäll och kör hela vägen. Följer med som kartläsare och sällskap. E6 norrut. Det blir några stopp på vägen, och bokad övernattning i Åmål. Ett av stoppen är rastplatsen vid Ödsmålsmotet norr om Stenungsund. En fin utsikt mot bron över en dalgång. Gör en liten omväg för att köra över Uddevallabron. Innan Trollhättan E45 norrut.

Ett stopp blir Café Gula Huset i Bråland söder om Mellerud. Ett trevligt fik i ett gult hus. Sitter i trädgården. På streck hänger en museisamling av underkläder, årtionde för årtionde. Övernattar på hotell Dalhall i utkanten av Åmål, enkelt men bra. Går in till ett kvällsöde centrum och äter en pizza Diablo på restaurang May-Run på Kungsgatan nära småbåtshamnen. Till det en karaff husets röda. En god natts sömn. Kör vidare på E45, pausar på Värmlandsporten i Stöllet norr om Torsby. Sedan är det ödemark. Stannar till för sjöutsikt vid en rastplats med förfallet skjul.

Stannar till i Mora för ett besök i Zornmuseet. Zorns dalkullor är alltid fina att titta på. Sedan till målet Orsa vandrarhem i utkanten av Orsa. Där har vi bokat ett rum för vistelsen. På gångavstånd in till centrum, där vi tar kvällsmat på Bykrogen. Sedan en kvällspromenad utmed Orsasjön till badplatsen. På festplatsen är det konsert med Kalle Moraeus. Ditin kommer vi inte. Här finns camping coh en minigolfbana.

Vi har beställt att äta frukost på vandrarhemmet. När vädret tillåter sitter vi på dess veranda med utsikt västerut.

Dag 1 Bilder
Kör Stackmoravägen till Åberga. Här var min bekant på sina barndomssomrar. Efter så många år svårt att känna igen, det har nog ändrats en del. Ställer bilen. Går en markväg ner i dalgången. "Det liknar de husen", säger han. Kommer till en grusväg. En skylt säger "Åberga tjärn". En tjärn som då var med badplats. Vi följer vägarna dit. Även idag har den badplats. Tjärnen ligger vackert. En man står och fiskar på badbryggan. Han kommer ursprungligen från trakten, men bor nu i Skåne. Går förbi något som jag tror varit ett litet sågverk och sedan en grusväg, Lofsvägen, tillbaka till Åberga, på landsvägen förbi de röda trähusen med vita knutar, och bilen.
Karta

Kör ut till vägen till Skattungbyn. Här ligger ligger Turistkaféet Älvhöjden, med vidunderlig utsikt över Oreälvens dalgång. Mysigt ställe, de har katter på bordsdukar och gardiner. Kaffe och morotskaka. Kör in till Skattungbyn och handlar i lanthandeln. I Skattungbyn, vid kyrkan, spelades delar av Ingmar Bergmans Nattvardsgästerna in. Delar av Bergmans Jungfrukällan spelades in i närheten av Älvhöjden. Fäbodjäntan från 1978, en porrfilm, spelades in här också. En riktig filmby alltså. Om jag nu fått det rätt.

Kör in mot Orsa, svänger av förbi Orsa flygplats och vidare på tvättbrädsgrusväg till Storstupet. Gropigt ner till parkeringen. Brant stig ner till den ravin som Ämån flyter i. Idag inte mycket vatten, men det kan det nog vara. Fundamentet av en bro står över fåran, delar ser tilltygat ut. I fåran är en skadad konstruktion, sägs vare från timmerflottning. Över ravinen är en järnvägsbro för Inlandsbanan. Ett tåg kommer och stannar på bron. Folk tittar ner, vi tittar upp.

Tillbaka till vandrarhemmet. Går in till Bykrogen och äter pyttipanna med en Eriksbergs öl.

Dag 2 Bilder
Bilen stånkar lite när det bär uppåt till Orsa björnpark, som ligger på sluttningen av Grönklitt. Parkeringen är tom när vi kommer strax innan öppningsdags. Giller inte riktigt djurparker. Björnarna lufsar runt, här har de rätt stora områden. Olika sorters björnar, en isbjörn sliter i plastdunk. Finns även andra djur, vargen visar sig inte där vi tittar ut från den inbyggda utsiktsplattformen. Jag trodde järven större, men den är relativt liten. Udda inslag är tigrar, de ligger lojt utsträckta i gräset. Utsikten är fin från utsiktsplatformen högst upp. När vi lämnar är parkeringen välfylld.

Tillbaka i Orsa äter vi vår köpta lunch på promenaden utmed Lillån. Letar sedan efter en specifik grav på begravningsplatsen intill på Ön. Hittar den inte, vi letade tidigare vid kyrkan men hittade den inte där heller.

Tillbaka till vandrarhemmet och går en promenad i ravinen av Enån som är intill. Går ner från gångbron över den nerskurna ån och följer stigen uppströms. Genom frodig skog. Den lilla mängd vatten som rinner i fåran porlar. Den knöliga stigen kommer till en bro, där går vi över och sedan tillbaka på andra sidan. Kort men skön promenad.

Orsayran, vad är det? Har sett affischer med reklam för det.  Av ren tillfällighet hamnar vi i Orsayran, gatumusikfestival varje onsdag under sommaren. Ikväll är det sommarens sista. Musik lite överallt. Tar ett glas vin på Orsa Musikkompani, flera grupper som spelar. På gatan står tre från Gefle, det svänger. Mycket folk. Korpral Gifting står staty "Vid krogen Komtillmåtta i Gagnef yttrade korpral Gifting: Orsa kompani lovar ingenting bestämt". Detta som svar på förmaningen om vikten av kompaniets anseende "Alltså kommer vi nu överens om att hålla sig nyktra!"

Vi lovar inget heller, utan går till Stadshotellet och dricker en öl, Höga Kusten. Verkar ett spännande ställe, spökar nog.

Dag 3 Bilder
Tar bussen in till Mora. Gör det man måste; tittar på Vasaloppets upplopp med klockstapeln, "I fäders spår för framtids segrar", Gustaf Eriksson som staty, och Vasaloppsmuseet. Sedan till kyrkan, med makarna Zorns annarlunda gravmonument, tänder enligt min tradition ett ljus i kyrkan. I Zorngården gäller bara guidade turer, det hoppar vi över. I Orsa har jag inte hittat någon riktig cappuccino, här finns Waynes coffe, blir en på uteserveringen.

Promenerar utmed Siljan till Zorns Gammelgård. Hit lät Zorn flytta gamla timmerhus till en liten by. Omgivet av gärdsgårdar. Vi får en trevlig guidad tur. Det äldsta huset, eldhuset,  är daterat till 1237. Känsla att känna på timmer från den tiden. Här finns gårdsplan med brunn. Tittar in i de olika husen med redskap och verktyg. Tidsenliga avträden. Husen tak har fina enkla dekorationer, kan inte tänka mig någon praktisk användning av dem.  I det moderna ingångshuset finns en textilkammare.

Dag 4 Bilder
Promenad söderut på den östra sidan av Orsasjön. Går först inom ICA och köper lunch att ha med. Går på vägen förbi gärdesgårdar och utmed inlandsbanan. Efter ett tag är det en fågelplattform. Några fåglar syns inte till. Ett ung tyskt par tar bild på sig själva med en mobil. På fälten betar och idisslar kor, letar efter norrlandskor. Ser inga. EFter några kilometer till vänder vi. Hade tänkt hitta en badplats, men det är lång till en upplyser en kvinna oss. Istället tar vi en stig in genom skogen som tar oss till ett fågeltorn. Inte heller härifrån syns någon fågel. Går tillbaka till vandrarhemmet förbi hembygdsgården med timrade stugor.

Det är dags för fika, går till the café Famous Moose på Dalagatan 1för en kaffe och fantastiskt god cheesecake. Strosar utmed stranden till badplatsen. Idag är det ingen Kalle Moraeus utan vi kommer in till Strandrestaurangen. Den ligger fint med en lång badbrygga utanför. Sitter ute på veranden och äter en god middag. Det är en fin kväll, synd att vi inte gått hit tidigare.

Resan hem Bilder
En kort vistelse, det är redan dags att köra hem. Stannar till och fikar på Petteråsen Cafeteria i Fensbol norr om Torsby. Inredningen är i 50-tals stil, på toaletten hänger en affisch med Elvis Presley. En holländska som driver stället. Dessa små ställen ute på landsbygden med gles befolkning måste vara beroende av få månaders turism. Hoppas som vanligt att de kan finnas kvar.

Övernattar liksom på uppvägen på Dalhall i Åmål. Regnet vräker ner just som vi anlänt. Dricker en öl och en smörgås i restaurangen. Favoritlaget i fotboll, Hässleholms IF, spelar match mot serieledarna Oskarshamn. Det är gratis trådlöst på hotellet, så vi kan använda min mobil till att följa matchen via HIFs facebooksida. Matchen slutar med förlust 1-2. Reduceringen kommer för sent i slutminuterna. Dystert, men regnet har upphört, vi promenerar in till centrum och äter på samma restaurang som på uppvägen.

Färden hem går utan problem. När vi passerar Gula Huset, där vi fikade på vägen upp, ser vi att det är till salu. Hoppas någon driver det vidare. En kort avstickare in till Falkenberg.